Monday 6 October 2008

manusia yang pelupa

He went missing!

__________________________________________________

Name: Ramadhan
Last day seen: after Eid Prayer
Rewards for seeing him: You'll be granted a huge rewards by Allah SWT

__________________________________________________

Aku ke masjid semalam. Tiada orang. Kosong. Tidak seperti bulan Ramadhan yang lepas. Hmmm... kosong ye?

Aku rindukan Ramadhan. Tika itu aku merasakan iman aku sangat kuat. Pabila aku melihat masjid itu sebagai rumah keduaku. Dan alhamdulillah aku masih melihat yang itu.

Tapi aku rasakan iman aku sudah tidak berapa kuat. Tanya diri anda sendiri. Berapa muka surat Quran telah dibelek dan dibaca hari ini? Lihat pula solat yang ada. Sudah berbuatkah yang sunat? Lengkapkah yang wajibul itu di awal waktu?

Ye, aku seorang manusia yang alpa. Yang sangat cintakan duniawi. Dan aku bukan keseorangan.

Seorang sahabat datang mengadu mimpikan dia mati. Dan dia takut akan rasa itu. Aku dengan tanpa rasa bersalah berkata...

"hati kau banyak rana' - banyak sangat hal dunia. Dan Allah bencikan manusia yang seperti ini."

Are you what you are? Did you do what you preached? - kata seseorang yang suka berdebat denganku. Suka bertanya seakan aku adalah seorang yang tinggi ilmu agamanya. Tapi aku tahu dia sukakan provokasi.

Aku senyum. Dan aku menjawab:-

"Kita ini manusia. Manusia ini zahiriahnya bersifat pelupa. Kerana itu kita memerlukan manusia lain. Untuk sama-sama mengingati. Kata-kata memang senang diluahkan. Tiada modal apa-apa pun untuk itu. Perbuatan itu penting. Itu yang mengesahkan kata-kata anda. Saya tidak percayakan kata-kata, walaupun ianya penting. Semacam kamu memberikan duit deposit untuk sesuatu barang, mesti kamu mahu melihat barang itu di depan mata kamu sebelum kamu membayar duit yang selebihnya bukan? samalah seperti kata-kata dan perbuatan"

Syawal ini membuatkan kita lupa pada Ramadhan. Sedikit demi sedikit. Dan ia akan berlaku lagi tahun ini. Sempatkah kita berjumpa dengannya tahun depan?

Ah,manusia pelupa ini.

No comments: