Thursday 4 December 2008

Dari Malaysia?

Sewaktu sedang mencari-cari parking kereta di hospital, ternampak sepasang orang tua sedang berjalan-jalan ke arah keretaku. Mereka pandang ke arahku sambil berbisik-bisik.

Aku sedar yang itu kerana aku nampak mereka berhenti seketika.

Aku pura-pura parking dengan sopan dan pura-pura lambat keluar dari kereta. tapi oleh kerana sudah lambat ke kelas, aku kena juga keluar.

Aku pandang mereka. Aku senyum. Mereka senyum. Aku beri salam.

Si ibu bertanya "Dari Malaysia?"

Aku senyum. "How do you know that?"

"We're from Cashmere" (nota: Orang Kashmir tidak pernah claimed mereka sebahagian daripada India)

"Malaysians are nice people" ujar si ibu.

Dalam perjalanan ke hospital, dia banyak bertanya pasal aku. Si ayah jalan di hadapan, curi-curi dengar, aku tahu.

Teringat perbualan di Lidl semalam. Seorang perempuan bermata biru mengucapkan Selamat Petang pada aku. Seronok juga berbual tentang tanah air sendiri.

Suka.

Ah! Kenapalah semua orang sedang bersuka ria di Malaysia sekarang?

No comments: