Monday 3 May 2010

sudut bercerita

ketika saya di suatu pekan di pinggir bandar tokyo, seorang lelaki telah menegur saya dengan senyuman. bukan senang mahu ditegur oleh orang tempatan melainkan anda berambut kuning dan berkulit cerah.

ayat pertama dia katakan: 'anda muslim?'

saya angguk sambil tersenyum. dia tanyakan saya tahu bahasa jepunkah? saya katakan tidak. dia cuba berbahasa inggeris berpelatkan jepun. tapi saya faham isi kata beliau.

beliau katakan "stay as you are. orang Jepun sangat terbuka. mereka boleh terima orang yang memakai hijab. saya gembira kamu memakai hijab. jangan risau berjalan-jalan dengan hijab di Jepun. dan saya adalah seorang muslim"

saya pelik. saya tak pernah rasakan memakai tudung di Jepun suatu yang pelik. saya tidak rasakan mereka memandang saya pelik. sebab mungkin pada mereka saya bukan berambut perang berkulit cerah.

kecuali satu keadaan : terdapat dua orang kanak-kanak memandang saya dengan penuh tanda tanya. mungkin mereka rasakan saya berkepala botak sebab saya menutup kepala saya. pernah juga bila saya membeli shampoo, jurujual berkata 'botol ini boleh bertahan sehingga 6 bulan ke setahun." tidakkah mereka tahu rambut saya panjang oleh itu stok shampoo saya hanya bertahan hanya untuk 4 bulan?

saya bacakan artikel mengenai pemakaian tudung dan penutupan aurat di Jepun. Oleh kerana di Jepun masih belum ada kesedaran di kalangan penduduk tempatan, ramai muslim terpaksa membuka hijab kerana tidak mahu dikatakan kolot. ada juga yang digelarkan 'nun' kerana menutup aurat. mungkin kita sebagai muslim menjadi lebih terbuka dalam menyatakan keislaman terhadap masyarakat sekeliling. mungkin mereka tidak paham tapi mereka akan cuba untuk memberikan sokongan mereka terhadap kepercayaan kita.

hidup itu sebenarnya mudah bukan?

No comments: