Thursday 8 January 2009

setiap dugaan itu pasti ada hikmahnya

aku stress.
ye, aku tahu.
kau pun stress juga.
tapi bila aku stress aku terasa mahu pergi berjumpa dengan orang ramai.
takpelah. jumpa jiran sebelah pun takpe.
jumpa akak-akak dan adik-adik pun tak ape.
asalkan aku lupa dengan masalah aku.

setiap orang ada masalah hidup.
kita nampak orang tu senyum ingat orang tu tak ade masalah ke?
kita nampak orang tu tenang-tenang aje ingat orang tu sentiasa gembira ke?

semua orang pun ada masalah.

selalu bila orang lain nak hilangkan masalah dia cuba mencari escapism.
bermain sukan, tak duduk rumah, lepak rumah kawan main game, baca buku.
carilah sesuatu untuk dimanfaatkan.

aku pun mahu cuba begitu, walaupun tidak boleh.
selalu jika mahukan berlepak rumah kawan, kepala asyik duduk fikir pasal masalah.
bukan masalah negara pun.
masalah hidup sikit-sikit masuk sekali dengan masalah belajar.

selalu kalau aku stress juga aku akan tidur.
seronok juga tidur 10 jam.
tapi masalahnya bila stress aje, aku akan terjaga waktu pagi.
mungkin roh aku pun banyak berfikir.
agaknyalah.

sekarang ini, aku mahu punya azam baru.
perbaiki hubungan baik dengan orang sekeliling.
mahu tidur cukup.
tidak mahu duduk bersahaja di dalam rumah.

saya mahu keluar, bersukan, lepak atau apa-apa sajalah.
saya mahu habiskan kerja saya dan balik Malaysia.
walaupun saya kurang suka Malaysia tapi itu tanah tumpah darah saya.

Mungkin betul juga kata orang, setiap dugaan itu ada hikmahnya.
Allah mahu menguji sesiapa sahaja yang bersabar.
Tiada orang mahu dengan kita pun dugaan juga.
Masalah dengan pembelajaran pun dugaan juga.
Mungkin juga dengan dugaan tersebut dosa kita kan terhapus.

Patutlah Islam pun kata "Sabar itu separuh daripada iman"

Apa lagi? Anda distress? Tarik nafas dalam-dalam hembus perlahan-lahan.
Sebelum tidur, baca 3-Qul dan Ayat kursi dengan niat/harapan esok pasti Allah kurniakan hari yang ceria bagi kita.

Dan sedikit tips dari kaunselor - jangan fikir banyak sangat, take one thing at a time.

No comments: